Waarom fysiotherapie belangrijk is

Op 8 september is het Wereld Fysiotherapie Dag. Wereldwijd staan we op deze jaarlijkse dag stil bij het belang van fysiotherapie binnen de zorg.

Joop heeft de ziekte van Alzheimer. Hij legt uit waarom fysiotherapie voor hem belangrijk is.

Ook benieuwd naar het hele verhaal van Joop? Wat betekent zijn aandoening voor hem en voor zijn partner en mantelzorger Reino? En hoe zoekt hij naar wat hij nog wel kan?

Artritis: wat is het?

Dit jaar staan we wereldwijd in het bijzonder stil bij mensen met artritis die behandeld worden door de fysiotherapeut. Artritis is een acute of chronische gewrichtsontsteking. Symptomen kunnen pijn, zwelling, stijfheid en roodheid zijn. Deze symptomen kunnen bijdragen aan verminderde functie en handvaardigheid. Artritis is niet één enkele aandoening: er zijn veel verschillende soorten. Het kan mensen van alle leeftijden en fysieke fitheid treffen – ook kinderen, tiener en sporters.

Sommige vormen van artritis komen vaker voor bij oudere mensen. Welke specifieke soort artritis je ook hebt, door fysiek actief te blijven en te kiezen voor een gezonde leefstijl blijf je mobiel en kun je deelnemen aan activiteiten die voor jou betekenisvol zijn.

Tips om te bewegen bij inflammatoire artritis

Hoe kun je veilig bewegen bij reumatoïde artritis en axiale spondyloartritis? Regelmatige lichaamsbeweging kan pijnlijk zijn. Als je problemen hebt met bewegen is fysiotherapie een belangrijk onderdeel van je totale behandeling.

Hoe helpt de fysiotherapeut bij artritis?

Wil je weten hoe de fysiotherapeut je kan helpen? Artrose, jicht, reumatoïde artritis, juveniele idiopathische artritis en spondyloartritis (AxSpa) zorgen voor diverse klachten waaronder vermoeidheid. Als je moeite hebt met bewegen, maakt de fysiotherapeut deel uit van een multidisciplinair team dat jou kan helpen bij het omgaan met en controleren van de artritis.

Bekijk meer informatie en filmpjes over artrose en reumatoïde artritis.

Lees het blog van Salima van Weely over reuma