Salland Zorgverzekeringen schrapt eigen risico voor fysio- en oefentherapie bij artrose

Om de drempel voor fysio- en oefentherapie bij artrose in heup of knie te verlagen, stelt Salland Zorgverzekeringen deze behandelingen vrij van het eigen risico. De vrijstelling is bedoeld om patiënten aan te moedigen sneller te kiezen voor de bewezen effectieve fysio- en oefentherapie. En om te voorkomen dat klachten door uitstel verergeren, wat kan leiden tot zwaardere behandelingen of operaties in het ziekenhuis.

Al sinds 2018 worden de eerste twaalf fysio- en oefentherapiebehandelingen bij artrose vergoed vanuit de basisverzekering. Uit onderzoek van Nivel en Zorginstituut Nederland (2023) blijkt dat nieuwe patiënten die hun wettelijk verplicht eigen risico nog niet hebben verbruikt, minder gebruikmaken van de vergoede therapieën. Dit in tegenstelling tot nieuwe patiënten die hun eigen risico al hebben verbruikt. Deze trend wijst erop dat het eigen risico mogelijk een financiële belemmering vormt.

Bewegen belangrijk bij artrose

Artrose is een vorm van reuma waarbij het kraakbeen in een gewricht minder van kwaliteit wordt. Het gewricht raakt soms ontstoken en het bot bij het gewricht verandert. Artrose komt voor in bijvoorbeeld de knie, heup, hand, voet of rug. Bijna 1,5 miljoen mensen in Nederland hebben dagelijks last van artrose in een of meer van deze gewrichten.

Professor Sita Bierma-Zeinstra legt uit op de website van Reuma Nederland: “Gewrichten moeten in beweging moeten blijven. Niet alleen voor de gewrichten zelf, ook om de spieren te sterken die de gewrichten moeten dragen. Kraakbeen heeft zelf ook beweging nodig om voeding te halen uit omliggend weefsel. Verder heeft beweging een ontstekingsremmende werking, en zorgt beweging er via het brein voor dat pijnsignalen worden gedempt. En vaak kan er meer dan mensen zelf denken.”

Dit kan de fysiotherapeut voor je doen

Blijven bewegen is dus heel belangrijk bij artrose. Een fysiotherapeut of oefentherapeut kan je daarbij helpen. Op deze pagina lees je meer over (de behandeling van) artrose en kun je video’s bekijken.

Bron: Salland Zorgverzekeringen