Fysiotherapie en corona: wat mag nog wél?

Als een fysiotherapeut je behandelt, dan is er meestal lichamelijk contact en komen patiënt en behandelaar ook dicht bij elkaar. Kortom, er is dan een te grote kans op besmetting met het coronavirus voor allebei. Daarom behandelen fysiotherapeuten hun patiënten niet meer in de praktijk, tot zeker 6 april. Tot dan kan je fysiotherapeut je in veel gevallen wel op afstand behandelen, of helpen met de oefeningen die je moet doen. Op afstand betekent: per telefoon of via een videoverbinding. Vraag je fysiotherapeut gerust naar de mogelijkheden.

Als je klacht echt niet kan wachten

Heb je een plotselinge ondraaglijke klacht, of kun je door een aandoening echt niet zonder fysiotherapie? Dan kun je bij uitzondering misschien wél in de praktijk behandeld worden, of komt de fysiotherapeut bij je langs. De fysiotherapeut bepaalt of behandeling nodig is.

In dat geval zal de fysiotherapeut eerst beoordelen of je misschien besmet bent met het coronavirus. Ook als je geen ziekteverschijnselen hebt, dan kun je namelijk wel besmettelijk zijn voor anderen. De fysiotherapeut zal tijdens de behandeling persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken.

De fysiotherapeuten van Nederland hopen dat je begrip hebt voor deze maatregelen. Het is natuurlijk vervelend om pijn te hebben, of om niet goed te kunnen bewegen. We hopen echter, dat je het met ons eens bent dat we alles moeten doen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Zodra het besmettingsgevaar voorbij is, zullen de fysiotherapeuten van Nederland je direct weer ontvangen in hun praktijken. We raden je aan om tot dat moment zoveel mogelijk te blijven bewegen!