Hamstringblessure

28 april 2020

In het kort:

• Een acute hamstringblessure is een plotselinge felle pijn aan de achterkant van het bovenbeen.
  • Meestal ontstaat zo’n blessure tijdens het sporten, vaak bij explosieve bewegingen als sprinten, remmen, wenden en keren.
  • Je voelt een felle pijn en soms wordt de plek dik en blauw.
  • Als de spier gescheurd is, is soms een operatie nodig.
  • Fysiotherapie kan helpen bij het voorkomen, diagnosticeren en behandelen van een hamstringblessure.

Wat kan de fysiotherapeut voor je doen?

Voor een goed herstel heb je de ondersteuning van een fysiotherapeut nodig. Een fysiotherapeut kan onderzoeken hoe de hamstringblessure is ontstaan en welke oefeningen kunnen helpen bij een goed en vlot herstel. De fysiotherapeut kan je ook helpen om te bepalen wanneer je weer kunt beginnen met sporten en hoe je een nieuwe blessure voorkomt.

Vind direct een fysiotherapeut bij jou in de buurt.

Wat kun je zelf doen?

Voorkomen is beter dan genezen. Hoe kun je hamstringblessures voorkomen? Uit onderzoek blijkt dat ‘excentrische spierkrachttraining’ daarbij kan helpen.  Een voorbeeld van zo’n training is de Nordic-hamstringoefening; hiermee verklein je het risico op een hamstringblessure aanzienlijk. Je kunt de training vinden op YouTube, maar vraag wel advies aan je fysiotherapeut over de juiste opbouw.

Heb je toch een hamstringblessure opgelopen? Koel dan de pijnlijke plek een kwartier lang met een zak ijsblokjes. Herhaal dit vier tot zes keer per dag. Leg wel een theedoek tussen je huid en de ijsblokjes. Bewegen mag, en is zelfs goed, maar zoals gezegd wel binnen de pijngrens totdat er een diagnose gesteld is. Eventueel kun je ter ondersteuning de hamstring inzwachtelen.

Meer over een hamstringblessure

Wat is een hamstringblessure?

De spieren aan de achterkant van het bovenbeen noemen we de hamstrings. Een blessure aan deze spieren ontstaat meestal tijdens het sporten, als je een sprintje trekt, een explosieve start maakt of plotseling afremt. Je kunt ook een hamstringblessure krijgen in het dagelijks leven, bijvoorbeeld door een onverwachte beweging.

De klachten van een hamstringblessure

Bij een hamstringblessure voel je een felle pijn in je bovenbeen die lijkt op een messteek of zweepslag. Dit gaat gepaard met een gevoel van kramp. Je kunt je been moeilijk buigen en lopen doet veel pijn. Ook het rekken of aanspannen van de spier is pijnlijk. De plek kan stijf worden. Soms ontstaat na een paar dagen een bloeduitstorting aan de achterkant van het bovenbeen.

De ernst van een hamstringblessure delen we als volgt in:

• Graad 0
    In het dagelijks leven merk je weinig tot niets van de blessure. Je ziet geen zwelling. De plek waar je geblesseerd bent, is hooguit een beetje gevoelig. Bij sporten ‘trekt’ het wel een beetje in de hamstring. In dit geval is er geen schade aan de spiervezels.
  • Graad 1
    Als je je been buigt, voelt dit niet echt prettig, maar wandelen doet nauwelijks pijn. Je ziet geen zwelling. De plek waar je geblesseerd bent, is wel een beetje gevoelig. In dit geval is er een beetje schade aan de spiervezels.
  • Graad 2
    Drukken op de hamstring is pijnlijk en je ziet misschien een zwelling en/of een verkleuring. Wandelen of fietsen doet pijn: je kunt je knie moeilijk buigen. In dit geval is er behoorlijke schade aan de spiervezels.
  • Graad 3
    Lopen is erg pijnlijk en lukt misschien zelfs alleen met krukken. Je voelt de pijn niet alleen in je bovenbeen, maar ook in de spieren ernaast. Aan de achterkant van je bovenbeen kan een zwelling te zien zijn, die soms blauw is. In dit geval is de spier volledig gescheurd; je kunt je spier niet meer aanspannen.

De behandeling van een hamstringblessure

Als de hamstringblessure net is ontstaan, vermijd dan pijnlijke beweging totdat je weet hoe ernstig het is. Je kunt een diagnose laten stellen bij een (sport)fysiotherapeut. Soms is aanvullend onderzoek nodig, met name als niet duidelijk is of de hamstring totaal is gescheurd. De behandeling is afhankelijk van de ernst van de blessure.

Als je kunt wandelen, joggen en traplopen zonder pijn, betekent dit nog niet dat je weer mag gaan sporten. Als het gaat om de hamstring, is er een groot verschil tussen dagelijkse activiteiten en (explosieve) bewegingen tijdens het sporten.

Hoe lang het duurt voordat je weer kunt sporten, hangt van meerdere factoren af. Meestal kun je binnen vier tot zes weken weer sporten en na zes tot acht weken weer meedoen aan wedstrijden.